Godnatt ledare

Häpnadsväckande genombrott!”

Forskare har upptäckt en revolutionerande ny behandlingsmetod som förlänger ditt liv. Den stärker ditt minne och gör dig mer kreativ. Den gör dig snyggare. Den håller dig smal och minskar sötsuget. Den motverkar cancer och demens. Den motarbetar förkylning och influensa. Den stärker risken för hjärtinfarkt, stroke och diabetes. Den gör dig till och med gladare om du haft problem med nedstämdhet eller ångest.”

Det är ingen mirakelkur. Det är dessutom gratis. Och det är den viktigaste ingrediensen till ett gott ledarskap. Texten beskriver effekterna av en god natts sömn, hämtat från Matthew Walkers bok Sömngåtan. Denna bok har Svenska Dagbladet haft den goda smaken att publicera som sommarföljetong i SvD Kultur.

Ökad skärpa och kreativitet

Vår kund var lite försenad och vi fick vänta i hotellets lobby. För att dra nytta av tiden precis efter lunch passade kollegan och jag på att ta en liten tupplur. Försjunkna i de sköna fåtöljerna somnade vi in direkt. Jag vaknar till utav att jag känner att någon tittar på mig. När jag ser upp ser jag en kostymklädd man med ett klurigt leende på läpparna. Det kändes som om jag blivit påkommen med båda händerna i kakburken. Snabbt knuffade jag till kollegan samtidigt som jag ursäktade mig inför kundens marknadsdirektör. ”Vi passade på att fånga lite extra energi innan workshoppen” eller något i den stilen hasplade jag ur mig. Vilket första möte med en av de viktigaste personerna inom den stora koncernen!

Vi skulle hålla en workshop i Neuroledarskap och kommunikation för koncernens marknadsavdelning på ett stort internationellt industriföretag. En kombination av föreläsning om hjärnan med praktiskt arbete runt deras globala marknadskommunikation. Planen var att ansluta efter lunch på deras konferens. Det hade blivit lite försening i schemat och vi var ute i god tid. Det kändes pirrigt att prata om kommunikation inför experter och vi var supertaggade. För att nyttja tiden och samla extra kraft tog vi vår dagliga lunchsömn.

”Jag hittade våra föreläsare sovandes ute i lobbyn” säger marknadsdirektören när vi kommer in i det stora konferensrummet. Jag är inte säker på om han är upprörd eller road. Jag har enbart träffat några av hans chefer tidigare och av deras skräckslagna miner blir jag inte direkt lugn. Nu gäller det att fokusera på uppgiften och vända denna start till något positivt. Jag hör Jessica Payne´s ord i mitt huvud ”en tupplur mitt på dagen ger ökad skärpa och kreativitet”. Som professor inom sömnforskning vet hon vad hon pratar om. Och jag fokuserar på det som jag ska göra, workshoppen och gruppen jag har framför mig just nu.

Ett gott ledarskap börjar med att sova

Under mina år som managementkonsult har jag träffat på kollegor och kunder som hävdat att de inte behöver mer än max 4-6 timmars sömn per natt. Det har dessutom i vissa ledarkretsar varit ”fint” att sova lite. Framgångsrika tuffa chefer behöver inte så mycket sömn. Med modern hjärnteknik och ny forskning vet vi att inget kunde vara mera fel. I princip behöver alla människor 7-9 timmars sömn per natt. Matthew Walker har genom sin egen och andras forskning beskrivit vad som händer i hjärnan när vi sover. Studier visar att vi tar skada redan efter en natt med bristande sömn. I boken Sömngåtan beskriver han sömnens effekter från många olika perspektiv. Jag kommer inte fördjupa mig i dessa, utan jag rekommenderar att läsa boken.

När vi på All Perform inleder ett ledarutvecklingsprogram brukar vi fråga alla chefer hur de sover. Om det visar sig att flera sover få timmar behöver vi börja med sömnen. Du kommer inte upp i din fulla potential som ledare om du inte sover ordentligt. Det blir väldigt tydligt när vi lyssnar till olika forskare. Det som förvånar mig är att det är en så känslig fråga att diskutera. Det väcker ofta starka reaktioner. Kanske är det för att vår stressade vardag bidrar till oro och sämre sömn. Och vårt hot-system i hjärnan triggas lättare när vi sover dåligt. Matthew Walker bekräftar att okunskapen om sömnens betydelse är stor.

Kronblom visste vad han gjorde

”Vi vill inte betala för att du sover, Elvy” säger min uppdragsgivare skämtsamt när jag går iväg till vilorummet för en tupplur efter lunchen. Jag brukar kontra med ”vill du hellre betala för att jag sitter och halvsover framför datorn under eftermiddagen i stället för att jag är extra kreativ”. Oavsett om du har sovit hela natten eller ej så är det välgörande med en tupplur. Jessica Payne Ph.D på University of Notre Dame, beskrev nyttan med att sova på en konferens arrangerad av Neuro Leadership Institute i New York 2012. Det öppnade upp mina ögon för hur viktigt det är att sova middag. Eller Kronblomma som jag och kollegorna brukar säga, efter seriefiguren som alltid tog en lunchput.

Genom Jessica Payne började jag intressera mig för sömnens betydelse. Hon skrev en artikel i Neuro Leadership Journal tillsammans med Dr. Daniel J. Siegel och David Rock där de beskriver The Healthy Mind Platter, tallriksmodellen för hjärnan. Modellen består av 7 tårtbitar av dagliga aktiviteter som vi behöver för att optimera vårt välbefinnande och ha en hälsosam hjärna, ett hälsosamt ”mind”. Jag kommer att beskriva modellen i sin helhet genom olika artiklar under hösten.

Äntligen fick jag svart på vitt att det var bra med en kort sömnpaus efter lunchen. Jessica brukar rekommendera 20 minuter. Då hinner jag inte komma in i djupsömn och riskera att bli tung efteråt. Men det funkar bra med kortare pauser också. Lite tid är bättre än ingen tid. Och om du ser någon kollega nicka till på mötet, passa direkt på att ställa den där frågan du vill ha svar på. Chansen är att de kan ge dig ditt svar. Forskning visar att när vi vaknar till efter vår lilla sömnpaus är vi mer kreativa och får ökad kognitiv skärpa.

Önskad effekt

Hur gick det då på workshoppen med den stora industrikoncernen? I arbetet med marknadsavdelningen använde vi tallriksmodellen för hjärnan som bas. Det gav en bra bild av vad hjärnan behöver samtidigt som det gav bränsle till praktiskt arbete utifrån de behov som fanns. Vi pratade om de olika beståndsdelarna och som alltid började vi med SÖMN. Om vi inte sover så dör vi. Bokstavligt talat. Deltagarna fick reflektera över sitt eget sovande och över olika myter som förknippas med sömnbehov. Denna gång blev det ingen kollektiv tupplur, men de fick göra en mindfulnessövning som för många ger motsvarande effekt. Och jag tror faktiskt att några somnade till.

En bit in på kvällen när vi var klara med vår workshop kom marknadsdirektören fram till oss. Han tog ett ordentligt tag om min hand och såg mig djupt i ögonen. ”Jag måste erkänna att jag var lite tveksam när jag fann er sovandes i lobbyn. Men nu när jag tagit del av den kunskap ni förmedlat så förstår jag vad ni menade. Ni är de första managementkonsulter jag mött som verkligen lever som ni lär. Det här var den bästa konferens vi någonsin haft!”.

Ett gott ledarskap börjar med en god natts sömn. Och det kan bara bli bättre med en tupplur på det. Jag fortsätter att sova så länge och ofta jag kan. Om det gör mig till en bra ledare låter jag vara osagt. Det är många andra faktorer som också spelar stor roll. Däremot väljer jag att tro på det som jag läser i Sömngåtan. Sömn gör mig snyggare, smartare och friskare.

Stäng meny