Tallriksmodellen för ”skallen”

Han tittade på mig med glansiga ögon och tom blick. Du menar att jag ska säga vad jag skulle göra om jag fick 2 miljoner? Rösten lät ihålig och han darrade när han lyfte pennan mot det stora arket. ”Nu orkar jag inte mera” och han föll ihop.

Det var en vanlig dag på jobbet. Jag och en kollega skulle hålla en workshop. Som incheckning fick alla deltagare skriva in sig med namn, vilken enhet de jobbade på och vad de skulle göra om de fick 2 miljoner kronor. Ett sätt att öppna upp, lära känna varandra och att komma igång. En av deltagarna fastnade framför tavlan. Först när jag gick fram till honom och la en hand på hans axel reagerade han. När han föll ihop fick jag leda honom därifrån. Min kollega fick ta över workshoppen.

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? Det frågade sig läkaren Nisse Simonsson redan 2008. Han har skrivit många böcker och hållit oändligt många föredrag på temat om hur hjärnan är plastisk och hur vi kan må bra. Vi blir vad vi tänker. Om vi kan tänka oss sjuka kan vi ju tänka oss friska också, resonerade han. Jag reflekterar över att vi fortfarande verkar må dåligt. Trots att vi har det allt bättre och det finns så mycket kunskap.

Tallriksmodellen för ett hälsosamt ”mind”, en hälsosam hjärna, växte fram i en tid när Jordbruksdepartementet i USA tog fram en tallriksmodell på vad vi bör äta för att hålla oss friska. Dr. Daniel.J.Siegel och Dr. David Rock tyckte då att det borde finnas något motsvarande för vårt medvetande. En daglig dos av olika aktiviteter för att hålla våra hjärnor friska. Och The Healthy Mind Platter föddes 2011. Daniel beskriver det kort i detta klipp.

Kortfattat kan man beskriva de ingående ingredienserna:

Tid för sömn. I min artikel God natt ledare beskrev jag sömnens goda inverkan. Det är en förutsättning för vår överlevnad. Och i dag är det en bristvara för många. Läs gärna boken Sömngåtan om du vill fördjupa dig i ämnet.

Tid för fysisk aktivitet. Vi är gjorda för att röra på oss. Både kroppen och knoppen behöver en daglig dos. Minst 30 minuter och gärna med flås. Och om du tvivlar, så rekommenderar jag att du läser Anders Hansens utmärkta bok Hjärnstark. Där beskriver han på ett lättsamt sätt varför vi ska röra på oss. Som läkare inom psykiatri förfasas han över hur det öses ut läkemedel men det talas tyst om den fysiska aktivitetens välgörande krafter. I say no more.

Tid för fokus. Hjärnan växer inte enbart när vi sover och när vi rör på oss. Den växer även när vi fokuserar koncentrerat utan ständiga avbrott. Inlärning kräver medvetet fokus på en sak i taget. En sak i taget. Glöm multi tasking. Och våra barn är inte ett dugg annorlunda. De behöver också fokusera. Jag kommer att fördjupa mig i detta område i nästkommande artikel.

Tid för lek. Jag får ofta höra att jag är barnslig. Och det tar jag som en komplimang. Barnen lär sig genom att leka och härma. Det gör vi vuxna också. Humor och spontanitet ryms inom detta område. Därför visar vi ofta roliga filmklipp under våra föredrag och workshops. Ibland får jag kommentarer om att våra övningar uppfattas som ”löjliga”. Då tänker jag att denna individ kanske har tappat leken. Och jag behöver förklara tydligare varför det är viktigt.

Tid för kontakt. Människan är flockdjur. Vi vill känna samhörighet. När vi umgås med våra nära och kära mår vi bra. I den fysiska kontakten tolkar vi kroppens signaler genom syn, hörsel och känsel. Många av dessa signaler förloras när kontakt enbart sker via digitala kanaler. Connected but alone, talar Sherry Turkle om i sitt berömda TED talk. Många vänner i sociala media hjälper inte. Vi behöver umgås IRL – In Real Life. Och vi behöver vara ute i naturen. Där får vi också utrymme för kontakt.

Tid för att vara stilla. Att bara vara. Varva ner och stirra ut genom fönstret. När jag åker buss ser jag mest människor som tittar ner i sina telefoner. I matkön likaså. Hjärnan behöver tid för att få vila. Att inte prestera, att planlöst låta tankarna bara gå, låta fantasin flöda fritt. Då händer det andra saker i hjärnan. Detta gör vi gärna på semestern. Och det behöver vi också göra varje dag. Varför inte passa på i matkön eller på bussen. Lägg undan mobilen och låt hjärnan vandra sina egna vägar.

Tid för inre fokus, intid. När vi vänder uppmärksamheten till vårt inre. Lyssnar på vår kropp. Ett snabbt sätt är att enbart fokusera på andningen. Var är den nu. Var känner jag andetagen tydligast just nu. Inför ett möte kan det vara bra att ta några djupa andetag. I dag kan vi prata om mental träning, mindfulness och meditation utan att uppfattas som flummiga hippies. Jag och mina kollegor lägger ofta in små avbrott med övningar på inre bana. Allt för att hjälpa våra hjärnor må så bra som möjligt.

Jag kommer att beskriva flera av dessa områden lite mera omfattande i olika artiklar fram över. Ofta kombinerar vi flera aktiviteter som t.ex. att vi lägger in små tävlingsmoment när vi tränar tillsammans (fysisk aktivitet, lek och kontakt). Ibland blir bristen på dessa tydliga.

När mannen föll ihop innan workshoppen förde jag honom till ett enskilt vilorum där det fanns en säng. Han andades hastigt med kort andetag. Jag la en hand på hans axel och andades. Till en början följde jag hans rytm för att långsamt förlänga mina andetag och andas djupare och djupare. Vi bara fokuserade på andningen. Till slut kom han ner i varv. Efter en stund började han prata. Hans liv var oerhört stressigt, både på jobbet och privat. Att försöka tänka på något positivt, vad han skulle göra med alla pengarna, fick bägaren att rinna över. Det var den lilla droppen. Så oansenlig. Men det blev början till ett nytt liv. Vi behövde inte åka till sjukhuset den dagen. Att se till att få med alla ingredienserna i tallriksmodellen gjorde att han kunde ta sig vidare. Utan sjukskrivning. Men med medveten träning under en längre tid.

Hur ser din mentala tallrik ut? Finns det utrymme för alla bitarna varje dag? Jag har satt upp tallriksmodellen på mitt kylskåp för att alla i familjen ska påminnas om vad vi behöver. Varje dag. Och i dag vill jag ha mera lek. Jag är så oerhört resultatorienterad och då är det lätt att vara allt för ”seriös” och glömma denna viktiga detalj. Vad behöver du mera av i dag?

Stäng meny